Bu Blogda Ara

18 Şubat 2012 Cumartesi

ROT AYARI

ÖNDÜZEN SİSTEMİNDE EN ÇOK ARIZA YAPAN PARÇA ROT BAŞLARIDIR.

Rot Ayarının yapılma Sebebi
1. Düzensiz lastik aşınmalarını önlemek
2. Aracın düzgün istikamette yol almasını sağlamak, yani sağa sola çekmesini önlemek

SÜSPANSİYON SİSTEMİ

Süspansiyon sisteminde 2 parça vardır.
1. Amortisör
2. Yay

Süspansiyon sisteminin görevi; yoldan dolayı gelecek titreşimleri üzerine alarak aşırı yaylanmayı ortadan kaldırmaktır.

Sınavlarda bu konu sık sık sorulmaktadır.

Şu şekilde soru gelir.

Yoldan dolayı gelecek titreşimleri üzerine alarak rahat ve emniyetli yolculuk yapılmasını sağlayan parça aşağıdakilerden hangisidir der : Cevap Amortisör veya süspansiyon dur.Bunlardan birini verirler seçeneklerde.

Dikkat !

1. Dizel motorlu araçlar sıkıştırma ile ateşlenirler.
2. Dizel motorlu araçlarda yakıt olarak Motorin kullanılır.
3. LPG ile çalışan araçlar Buji ile ateşlenirler ve kapalı otoparka asla kabul edilmezler. Yasaktır...(Sınav Sorusu)
4. Dizel motorlu araçlarda enjektörlere giden yakıtın basıncını artıran parça yakıt enjeksiyon pompasıdır.
5. Dizel motorlu araçlar çalıştırılırken gösterge panelinde ısıtma (kızdırma) bujisi uyarı lambasının sönmesi beklenir.
6. Motorlar 2 ve 4 zamanlı motorlar olarak  ikiye ayrılır. (Motor sınav sorusu)

Rodaj Zamanı Nedir

Rodaj Zamanı; yeni motorun 0-2000 km arasındaki alışma devresidir. Rodaj Zamanında dikkat edilmesi gereken bazı kurallar vardır:

1. Ani ve sert kalkış yapılmaz
2. Fazla sürat yapılmaz
3. Sabit hızla uzun süre yol alınmaz
4. Araç aşırı güçte çalıştırılmaz

Arka Cam Rezistansının Görevi : Camın buğulanmasını ve buz tutmasını önlemektir.
Polen Filtresinin Görevi : Aracın içerisine girecek olan havayı temizlemektir.
Rodaj Zamanı : 0 - 2000 Km arasıdır.
Araçta Frenleme Yapılıyorsa: Arka lambalar kırmızı yanar
Araçta Geri Vitese geçilmişse: Arka lamba beyaz yanar.


Motordan gelen hareketin tekerleklere iletilmesini sağlayan aktarma organlarının sırası nasıldır:

Debriyaj --- Vites Kutusu --- Şaft --- Diferansiyel --- Aks --- Tekerlek

Örnek :
Kardan Mili (Şaft ) nin Görevi: Vites kutusundan gelen hareketi Diferansiyele iletmektir.

FREN SİSTEMİ

Fren Sisteminin Görevi
- Aracın hızını azaltmak
- Aracı durdurmak
- Duran aracı sabitlemek

Fren 2 çeşittir
- El freni
- Ayak Freni

Kompresyon Nedir

Bulunduğumuz vitesten bir alt vitese geçince basınç araçta yavaşlatma meydana getirir. Buna kompresyon denir.Motor Kompresyonunun görevi ve etkisi taşıtı yavaşlatmaktır.

ABS Fren Sistemi Direksiyon hakimiyetini kolaylaştırır.
ASR Fren Sistemi ise patinajı önler

Dikkat sınavlarda bu konu ile ilgili soru her zaman çıkıyor. Aşağıdaki dipnotları dikkatle okuyunuz

- Frenleme sisteminde hidrolik seviyesi günlük bakımda kontrol edimelidir.
- Fren pedalında titreme varsa disk yüzeyi bozulmuştur.
- Frenle ilgili bütün bakımlar günlük yapılmalıdır. Günlük bakım cevap seçeneği işaretlenir.
- Frene basıldığında tutmuyorsa, fren yeterince sertleşmiyorsa sistemde hava var demektir.
- Etkili bir frenleme omuyorsa disk veya kampana yüzeyi ısınmış demektir.
- Diskli frenin kampanalı frene göre avantajı daha çabuk soğumasıdır.
- Fren ayarlarının sıkı olması yakıt sarfiyatını artırır.
- Hidrovak vakum hortumu patlak ise, fren pedalı sertleşir ve fren tutmaz.
- Araç hareket halindeyken kontak kapatılmaz. Kapatılırsa fren pedalı sertleşir, fren şişer.
- Soğuk havalarda el freni çekili bırakılmamalıdır. Bırakılırsa, Balatalar donarak kampanaya yapışır.
- Havalı fren sisteminde günlük bakımda hava tankında oluşan su musluğundan akıtılarak boşaltılmalıdır.
- El freni çekili vaziyette araç hareket ettirilirse Balatalar ısınır ve yanar.
El Freni İkaz Lambası

El freni ikaz lambası yanıyorsa Bunun 2 sebebi vardır.
1. Ya el freni çekili unutulup araç hareket ettirilmiştir
2. Ya da hidrolik seviyesi azalmıştır.

Lastik Hava Basıncı

Araçlarda Lastik Hava Basıncı Düşük Olursa
- Lastik kenarlardan aşınma yapar
- Yakıt sarfiyatı artar
- Direksiyon zor döner

Araçlarda Lastik Hava basıncı Yüksek Olursa
- Lastik orta kısımdan aşınır 
-Fren performansı azalır.

Lastiklerde Balanssızlık Varsa 
- Lastiklerden biri eski, diğeri yeni ise 
- Hava basınçları eşit değilse
- Rot balansda dengesizlik var ise

Araç bir tarafa çeker, direksiyoda belli km sonunda titremeler meydana gelir. 

 DİKKAT!   Sınavda çıkabilir...

Lastik değiştirirken yapılacak işlem sırası şöyledir:
1. Aracı hareket etmemesi için gerekli güvenlik önlemleri alınır. (Kontak kapatılır, el freni çekilir,lastiklere takoz koyulur)
2. Jant kapağı çıkarılır
3. Bijon somunları gevşetilir
4. Kriko ile araç kaldırılır
5. Bijon somunları sökülür

Yeni Lastik Takılırken 
Yukardaki işlemler sondan başa doğru takip edilerek yapılır. 

Önemli Bilgiler

- İç lastiği bulunmayan lastiklere Dubleks Lastik denir.
- Isıdan dolayı lastiklerin hava basıncı fazlalaşmış ise, lastikler olduğu basınçta bırakılır. 
- Lastiklerin biri dubleks, diğeri şamriyelli lastik ise, araç bir tarafa doğru çeker.
- Karlı havalarda zincir takarken, çekici lastiklerin ikisine takılır.
- lastikler araca binmeden her defasında kontrol edilir.
- Lastiklerin üzerinde bulunan rakamlar, lastiğin ebatlarını gösterir. 
- lastik değiştirileceği zaman el freni çekilir.
- Bijonların temizliği kuru bezle yapılır.